Avatar profilu Robbie

Malé hledačské zamyšlení…

4.5.2017 v sekci Detektory kovů a příslušenství, Hledačův blog, 1 353 zobrazení, 232 komentářů

Někdy se zamýšlím nad tím, co to vlastně dělám a proč to dělám. Běhá mi hlavou … vykašlu se na to, nebo ne? Přesto se na druhý den zvednu a řeknu si… sakra, zahledal bych si. Pokud nad tím přemýšlíte také, patrně jste ve fázi určité závislosti na hledání. Když jedete autem, pozorujete krajinu a přemýšlíte, co všechno v té zemi asi je? Jste zmoklí, zmrzlí, máte promočené boty, máte hlad a přesto se plahočíte lesem a kopete do země. Pak něco najdete, zažijete příjemný pocit euforie a řeknete si… chci další. Někdo to bere jako rutinu, někdo to bere jako relax, někdo to bere jako výdělek, sběratelství, někdo to bere jako osobní prohru, nebo výhru. Tak jako tak je to něco, co Vás v určité fázi ubíjí a zároveň hluboce naplňuje – jako každá závislost. Někdy najdeme úplné kulové, někdy pěkné věci. Ale rozhodně je to něco, co nemůžete žádným způsobem ovlivnit, ani předvídat. Možná proto to chceme opakovat pořád dokola.

IMG 20170311 170432 1024x576 Malé hledačské zamyšlení...

Proto, když přijde někdo a řekne … chci Vám to zakázat, chci to regulovat, chci na Vás aplikovat právo, řeknete si… ne, mě to nikdo nevezme. Hodně lidí mi píše – co budeme dělat když se změní zákon? Zákony se mění, ale kdo hledal, hledat bude dál. Protože ke hledání, tak jako ke všemu, je potřeba přistupovat se zdravým rozumem. Kdo má dobré úmysly a dobrou morálku, nemá se čeho bát. Když ví, jak se má v určitých situacích chovat a když má ze sebou úspěšnou spolupráci, nebo odevzdané předměty a přispěl tak do naší společné historie, na kterou máme nárok všichni (?). Znáte to – jsou rybáři, kteří chytí rybu a pustí ji – jen pro ten pocit, že ji chytili. Jsou rybáři, kteří si řeknou “za ty peníze si nachytám kotel a ještě víc a víc a víc”. Všechno je o povaze a s tím se budeme potýkat vždy a všude.

IMG 20170311 170750 1024x767 Malé hledačské zamyšlení...

Představte si ty nachozené kilometry, hodiny v terénu,  peníze za cestování, za vybavení, které jste do toho investovali a trávili čas v místech, kam se možná nikdy ani nikdo nepodívá a nedostane. To je Váš kredit – to je Vaše úsilí vložené do toho, abyste něco našli. Abychom něco našli – my jsme hledači, protože my chceme hledat – protože nás to naplňuje. Pobavil mě případ, kdy jistí zastupitelé si požádali o nálezné pokladu, protože se zrovna nacházeli ve správný čas na správném místě, i když tehdy stáli opodál, když bagrista ze země vykopal zlaté a stříbrné mince. Přistálo jim do klína cca. 500.000,- Kč. A teď mi řekněte – kdo víc má nárok na nějakou – jakoukoliv odměnu – nejen finanční, ale i morální? Je to ten hledač, který tráví ty hodiny a dny a kilometry v terénu? Nebo je to někdo, kdo se jen tak nachomýtne nálezu pokladu? Co Vám přijde více fér? Má se odměňovat to, že jsem něco našel “náhodou”, nebo se má odměňovat ten dobrý úmysl toho, že jsem něco významného našel a odevzdal? Řekl bych, že zde chybí ocenění toho morálního kreditu.

IMG 20170504 101918 1024x596 Malé hledačské zamyšlení...

Znám hledače, kteří našli poklad stříbrných mincí a nechali ho tam a jen zavolali odborníky k vyzvednutí a nic za to nechtěli. To si nedělám srandu, to se vážně stává. Ale Vy je neznáte, protože se o nich nemluví. A je to škoda. Ne, pardon, to není škoda – to je problém. Protože když se objeví něco v souvislosti s detektoringem, musíme mlčet a lhát. Musíme lhát o tom, že když něco veřejně odevzdáme, že jsme to našli “náhodou”. To je zásadní chyba. Znám lidi, kteří našli meč a pověsili ho na stěnu, znám lidi, kteří našli meč a odevzdali ho do muzea. Proč se to děje? Protože každý jedná podle svého vlastního vědomí a svědomí. Podle toho, co si myslí, že se správné a podle toho na co si myslí, že má lidské právo. Někdo je přesvědčen, že to co najde, je jeho. Někdo je přesvědčen, že to co najde je všech. Jak s tímto chtějí bojovat zákony? Nijak, to přece nejde ovlivnit, ani regulovat. Nelze regulovat lidské myšlení. V Anglii, která je označována jako ráj hledačů, kde nárok na nálezy má nálezce i majitel pozemku také existují lidé, kteří hledají bez povolení na tajňačku a v noci. Prostě klasičtí vykradači. V Anglii pro ně dokonce mají vlastní název – říká se jim “Nightnawks”. Na toto téma byla vypracovaná i studie. Proč se to děje? Protože lidi.

IMG 20170311 171106 300x168 Malé hledačské zamyšlení... IMG 20170311 214219 300x168 Malé hledačské zamyšlení...

Když hledám, dělám to pro sebe, protože mě to uspokojuje, dělám to i pro ostatní – protože na to mají právo. Ale ne z právního, ale z historického a lidského hlediska. Co je správně a špatně se neshodnou ani odborníci. Jedni křičí – “je to špatně!”. Druzí křičí (nebo spíše šeptají) – “je to špatně… ale noste nám to”. Ti další zase… ale to je jedno. Je milion lidí a milion názorů…  Ti laici, kteří spolupracují s odborníky (nebo je to spíš naopak?), odborníky vždy přesvědčí a pod nánosem nálezů nakonec odborníci podlehnou a už následně sami vyhledávají detektoráře ke spolupráci. Takže ještě jednou – co je dobře a co je špatně? Kdo to ví? Když něco najdu, nechci o tom lhát, že jsem to našel s detektorem. Nechci se tvářit, že se pohybuji na hraně zákona. Já nic nezákonného nedělám. Jen proto, že si právní systém se mnou – s detektorářem – neví rady – to není můj problém.

IMG 20170311 170010 576x1024 Malé hledačské zamyšlení...

Když jdu lesem, kochám krajinou, poslouchám ptáky a dívám se jak slunce prosvítá mezi stromy. Na louce vane čerstvý vítr a pohrává si trávou. I když zrovna nic nepadá, jsem spokojený. Divné. Když odcházím a dávám si věci do kufru auta a jedu domů, říkám si… proč se na to nevykašlu. Ale jedno už vím předem. Příště půjdu zase hledat.

Robbie wpml good Malé hledačské zamyšlení...



14 odpovědí na Malé hledačské zamyšlení…

  1. acer 14 řekl/-a 7.5.2017

    Tak dát palec, bych taky uměl, ovšem tento článek jsem nějak nepochopil a dá se říci, že v určitých úsecích jde o nabádání k nezákonnému jednání, ale tím nechci říci, že i se současným zákonem souhlasím, ovšem držme se faktů, v naší republice jde poslední dobou vše z kopce a samozřejmě z našich daní, ale zákon je a bude, podle mého názoru, zákon. Zatím to všichni obejdeme s větou, já jenom hledám, já nekopu, jsem zvedav, na co se budeme vymlouvat, až zakazou hledat? Podle mého názoru je to pouze závist!!!

  2. Petr řekl/-a 8.5.2017

    Jeste ze se bude menit vlada, to znamena, ze schvalovat zakon na detektoring nestihnou. Nekde jsem cetl ze bude pokuta az pul mega za hledani na archeolokalitach. Pokud by to tak bylo a nas obycejny nechaj jak dosavad, tak nebude problem. Na archeo lokalktach muze byt klidne i vetsi pokuta.

  3. Robbie řekl/-a 11.5.2017

    Tak jak říká Petr, tak je to v pořádku :) Acere, asi jsi to opravdu nepochopil… je rozdíl mezi hledáním na volným prostranství a mezi hledáním na archeologických lokalitách. A tyto dvě věci se nesmí míchat dohromady a házet do jednoho pytle. Definice archeologické lokality by musela být nějak vymezena… nicméně, je ji těžké definovat, když území s archeologickými nálezy je celá ČR. To je ten problém když to řeší někdo, kdo tomu nerozumí – proto se to v SK tak jednoduše plošně zakázalo. Protože to nikdo neuměl definovat a tak se kriminalizovalo prostě vše.

    • acer 14 řekl/-a 11.5.2017

      Definoval bych to asi takto, archeolokalita nebo ne podle našeho zákona (nynějšího) nesmíš do země vůbec kopnout, pokud to není pozemek v osobním vlastnictví (tvůj vlastní!) A i tam je to někdy problém. Samozřejmě vláda něco vymyslí, ať už je tam kdo chce, jelikož se to u nás tak rozmohlo a je bohužel plno blbců kteří s tím dělají více škody než užitku, že to nenechává lidi klidnými obzvláště zemědělce a lidi co se na těch pozemkách dost nadřeli a ještě nadřou, viz myslivci, tady bych řekl, že je zbytečné se rozepisovat. :bye:

  4. hammered řekl/-a 17.5.2017

    Mám kušenost s hledáním mimo CR a to již skoro 4 letou ale to i jiní zde. Musím říct, že se zákonem by se rozhodně něco mělo dělat.. Tedy aby se na hledače pohlíželo jinak… Lépe.. tedy na tu slušné.. Faktem je, že spousta věcí byla objevena díky nim a byla by navždy ztracena, nebo nenalezena vůbec, jelikož archeologové k tomu nemají prostředky a nbo vůbec výskyt té či oné věci na místě nálezu nepředpokládali. Rozhodně mne zaráží, že jsem třeba na akci v CR musel devzdávat i tu zlámanou pro ně nic neříkající grešli ?? Proč? v UK mi ponechali minci, která patří řekněme k opravdu těm vzácným(ražena kolem roku 800)… bez problémů, zakreslil jsem místo nálezu, nafotil a obdržel mail s díky…. Na moji otázku, zdali mám předmět zaslat,mi bylo řečno, že se jedná o náhodnou ztrátu a pokud mincí nebylo více, není naprosto důvod se tímto zabývat… Tento rozdíl nepochopím je mi jasné, že by UK model u nás fungovat nemohl… ani bych ho nechtěl.. Jelikož mám rád volný pohyb krajinu ať už s detekorem či bez a to prostě v Uk nejde nikde…. Jen se v koutku duše modlím,aby nám to v té naši krásné zemičce opravdu nezatrhli… Hledání mi v životě přineslo hodně radosti, dobrodružství je mé pro mojí partnerku mě něčím, co nás ještě více spojuje.. Co se týče nighthawks Robie je to jasný… Je těžký sehnat povolení spoustu lidí ho prostě nedostane ve svém okolí, mě to trvalo na jedné farmě 3 měsíce, sehnat farmáře, poté majitele atd… je to prostě magořina spostu lidí nehledá na tajńačku jen na archeo lokalitách,ale i normálně… pokud chceš být členem klubu ojí to prachy + 2 hodiny na hledačku tzn benzím vstupné na pozemek 20 liber etc… Navíc vyhlášené a kvalitní kluby kolem Oxfordu ,Winchesteru atd.. mají pořadník na členy a klidně se čeká i 2 roky… asi tak jen na okraj.. Chápu tedy některé, že hledají po nocích..

  5. hammered řekl/-a 17.5.2017

    Ale i Tito lidé paradoxně nález nahlásí… Vím to ,pár jich hledá i v klubech :D Navíc někdo jde v noci jen proto, aby zjistil, zdali má cenu shánět pracně majitele pozemků… na kterých by chtěl hledat.. Tedy jestli na té lokalitě vůbec něco je stará olova, přezky knofle atd…. Je naprosto běžné že hektary pastvin polí nevlastní farmář v místě,ale třeba firma ze 60 mil vzdáleného Londýna…

  6. tom řekl/-a 3.6.2017

    K báječnému článku bych doplnil, že hledáním to zdaleka nekončí, následné čištění nálezů, zjišťování o co se jedná atd., že je to vlastně určity styl života. Nikdy nekončící dobrodružství. :nokta: :md:

  7. tomáš řekl/-a 2.8.2017

    Hodně bylo napsáno. Se vším vlastně souhlasím, protože to je pravda. .
    V poslední době se mi stále častěji stává, že sotva vlezu na lokalitu, do pár minut tam je většinou ukřičený majitel, či spíše nájemce. To dříve nebývalo tak časté. Faktorů proč to tak je, je více a jsou vlastně známé. Dominuje nárůst hledačů…
    Hledám roky. Patřím mezi ty “odevzdávající”. Dokonce spolupracuji s několika muzei, ale co muzeum-a zosobněný konkrétní lidský faktor, to různost chápání situace. Vícekrát se mi stalo, že mne archáč vyslal na konkrétní lokalitu a jaksi nesdělil majiteli pozemku, že tam budu. Jak to mohlo dopadnout, je logické. Ono to pomáhání, časem, po takových všelijakých zkušenostech, docela nasere. Projezdím tisíce kilometrů, utratím tisíce za PHM a po odevzdání nálezů je mi odměnou, kromě dobrého pocitu, že jsem “zachránil něco málo pro tento stát”, tak pozdrav archáče.
    Už jsem slyšel od archáče i obecně mířenou větu, že pokud chce někdo ze “spolupracovníků” za nález nějakou odměnu, tak o takové spolupracovníky zájem nemá. Tahle věta platí pochopitelně na nálezy “mimo archeo lokality a mimo společné akce”. A jde o ojedinělé nálezy typu “depot”…a ojedinělé extra výjimečnosti např. meče…apod. Mimo již známé archeo lokality.
    Takže to hledání jen široký pojem. Někdo si zajde do parku, jiný do lesa, jen tak sem tam… jiný pravidelně vleze i tam, kde by neměl…a nálezy končí všelijak. Jak napsal Robbie, lidé… a jejich důvody jsou různé. :good:

Zanechat komentář

K tomu abyste mohli přidat komentář se musíte přihlásit.

218 zpětných odkazů